Articol documentat din surse relevante
Toate informațiile prezentate în acest articol sunt atent documentate din surse de încredere. Echipa Misterio face permanent eforturi pentru a îmbunătăți și actualiza conținutul oferit cititorilor noștri.

Inițierea masonică – Controversatele ritualuri de inițiere ale francmasoneriei

Misterio

Autor: Misterio

Actualizat:

În francmasoneria clasică există trei grade: Ucenic, Calfă și Maestru, peste care s-au suprapus însă elemente preluate probabil de masoni din mitul Templului lui Solomon.

Această pagină poate conține linkuri spre produse/servicii. Este posibil ca Misterio să câștige un comision în urma vânzărilor efectuate prin aceste link-uri.

Inițierea masonică – Controversatele ritualuri de inițiere ale francmasoneriei

Cel ce dorește să intre în Ordinul Masonic adresează o cerere scrisă Lojii. Candidatul trebuie să atașeze cererii sale un curriculum vitae și un cazier judiciar fără pată. 

Cererea este înregistrată și discutată în cadrul Lojii, apoi Venerabilul desemnează trei masoni care discută cu neofitul (inițiatul) pe diverse teme, în general pe probleme privind drepturile omului și egalitatea dintre oameni.

Întrevederea se încheie cu o dare de seamă, pozitivă sau negativă, către ceilalți masoni din lojă. După aceea, candidatul este chemat în fața întregii adunări, care, având ochii acoperiți cu o eșarfă neagră (astfel încât să nu se lase influențați în luarea deciziei de aspectul fizic al neofitului), îi pune noi întrebări.

La final, adunarea trece la vot, iar candidatul este sau nu admis. Dacă este admis, urmează ceremonia de inițiere solemnă (pe care o vom prezenta mai jos), când i se atribuie gradul de ucenic.

Organizarea și structura masoneriei

Deși mulți consideră francmasoneria o mișcare unitară, de fapt nu există nici un organism central de conducere la nivel mondial. Masoneria a avut dintotdeauna o structură organizatorică deosebit de complexă.

În general, ierarhiile se stabilesc la nivel național. 

În lume sunt mai multe tradiții masonice care funcționează paralele. Unele grupări sunt afiliate și urmează practicile UGLE (United Grand Lodge of England, trad. Marea Lojă Unită a Angliei), în timp ce altele se supun Marelui Orient al Franței, înființat în 1733, ca rezultat al apariției unui curent masonic european continental care s-a dezvoltat pe alte coordonate decât UGLE.

Organizarea și structura masoneriei

De exemplu, unele loji orientale au acceptat în secolul al XVIII-lea admiterea femeilor în cadrul organizațiilor, iar în 1887 au convenit asupra primirii de candidați care nu recunoșteau Ființa Supremă, decizie legată de puternica tradiție laică din Franța, țară în care nu există o religie oficială de stat.

Parcă pentru a mări confuzia, Marea Lojă Unită a Angliei poartă acest nume, deoarece s-a format prin fuzionarea a două grupări masonice care se separaseră în secolul al XVIII-lea.

În 1751, mai multe organizații s-au desprins din Marea Lojă, formând o grupare rivală, numită Societatea Antică și Onorabilă a Masoneriei Libere și Acceptate.

Citește și: Societăți secrete – Francmasoneria. Scurt istoric al masonilor europeni

Membrii acesteia susțineau că reprezintă o formă mai veche și mai „pură” a masoneriei decât cea practicată de Marea Lojă, considerată prea „modernă”.

Așa a început lupta, deseori marcată de accente dramatice, dintre antici și moderni. Ea s-a încheiat în 1813, odată cu unificarea Marii Loji și a Marii Loji Antice și formarea Marii Loji Unite a Angliei.

Povestea ilustrează în mod sugestiv complexitatea acestei lumi fascinante, ca și existența unei forme unice și unitare de manifestare a francmasoneriei, îmbrățișată de toți adepții.

Principalele rituri masonice

Ordinul Masonic posedă un caracter universal și el diferă de obediențele naționale, a căror istorie este legată de religie, politică și factorii sociali. 

Fiecare obediență cuprinde mai multe loji sau ateliere, care formează celulele de bază ale francmasoneriei. Lojile dispun de o oarecare independență, dar trebuie să respecte regulile generale ale francmasoneriei, așa cum concepe obediența din care fac parte.

Din punct de vedere istoric și sociologic, diferite francmasonerii coabitează în interiorul Ordinului Masonic. Obediența este sinonimul orientării predominante ce rezultă dintr-o asociație de loji.

Obediențele naționale trebuie să fie legal recunoscute de Marea Lojă Unită a Angliei și trebuie să respecte o serie de regulamente stricte.

Majoritatea riturilor masonice practicate astăzi sunt continuatoarele celor stabilite în secolul al XIX-lea. Aproape toate au primele 3 grade identice (Ucenic, Calfă și Maestru), rădăcina riturilor și obediențelor actuale având în 1723 doar două grade, la care a mai fost adăugat un al treilea grad în 1738.

Vechea francmasonerie, alcătuită din 3 grade, este denumită azi „simbolică” sau „albastră” (șorțurile Maestrului au predominat culoarea albastră). Gradele adăugate după 1742 fac parte din francmasoneria „roșie”.

Principalele rituri masonice

Ritul York

Prima Mare Lojă a Angliei s-a reunit la York în 926, când a adoptat prima Constituție Masonică. Ritul York are 7 grade:

  1. Ucenic
  2. Calfă
  3. Maestru
  4. Maestru Remarcat
  5. Maestru Superior
  6. Cel Mai Excelent Maestru
  7. Sfânt Arc Regal

Ritul Scoțian Primitiv

Ritul Scoțian Primitiv a fost fondat la Namur de către Marchot și cuprinde 33 de grade, după cum urmează:

  1. Ucenic
  2. Calfă
  3. Maestru
  4. Maestru Perfect
  5. Maestru Irlandez
  6. Ales al Celor Nouă
  7. Ales al Necunoscutului
  8. Ales al Celor Cincisprezece
  9. Mare Ilustru
  10. Ales Perfect
  11. Arhitect Minor
  12. Mare Arhitect
  13. Arhitect Sublim
  14. Maestru în Arhitectura Perfectă
  15. Arc Regal
  16. Cavaler Prusian
  17. Cavaler al Orientului
  18. Prinț al Ierusalimului
  19. Maestru al tuturor Lojilor
  20. Cavaler al Occidentului
  21. Cavaler al Palestinei
  22. Prinț Suveran Rozicrucian
  23. Sublim Mason Scoțian
  24. Cavaler al Soarelui
  25. Mare Mason Scoțian al Sfântului Andrei
  26. Maestru al Secretului
  27. Cavaler al Vulturului Negru
  28. Cavaler Kadosh
  29. Mare Ales al Adevărului
  30. Novice al Interiorului
  31. Cavaler al Interiorului
  32. Prefect al Interiorului
  33. Comandor al Interiorului

Citește și: Francmasoneria și influența nefastă a francmasonilor în Europa și Statele Unite

Ritul Francez (sau Ritul Modern)

Ritul Francez, cunoscut și ca Ritul Modern, conține, de asemenea, 7 grade. Acestea sunt:

  1. Ucenic
  2. Calfă
  3. Maestru
  4. Ales
  5. Maestru Scoțian
  6. Cavaler al Orientului
  7. Rozicrucian
Masonerie Scoția

Ritul Scoțian Antic și Acceptat

Ritul Scoțian Antic și Acceptat a fost fondat în 1758 de La Corne și Pirlet și avea inițial doar 24 de grade. În America i s-au mai adaugat, în 1797, încă 8 grade. Este condus de Mari Consilii Supreme și este răspândit, cu precădere, în America și Europa.

Ritul Scoțian Antic și Acceptat se împarte în patru mari grupe:

  1. Masoneria Albastră (Loji simbolice)
  2. Masoneria Roșie (Capitolele Rozei-Cruce)
  3. Masoneria Neagră (Areopajele Kadosh)
  4. Masoneria Albă (Supremul Consiliu)

Culorile sunt identice cu ale cordonului membrilor acestor Ateliere. Celor patru culori menționate (albastru, roșu, negru și alb) li se poate adăuga culoarea verde care este cea a cordonului Maestrului Perfect și atribuită Lojilor de Perfecțiune.

Ritul lui Swedenborg

Ritul lui Swedenborg a fost fondat în 1783 de către marchizul de Thome, care a modificat Ordinul Iluminaților din Avignon în sensul respectării mai exacte a doctrinei lui Swedenborg. 

Acest rit are 6 grade:

  1. Ucenic
  2. Calfă
  3. Maestru Teosof
  4. Iluminat Teosof
  5. Frate Albastru
  6. Frate Roșu

Citește și: Francmasoneria – 5 mari conspirații masonice care au schimbat lumea

Ritul lui Zinnendorf

A fost conceput de contele Zinnendorf, medic al împăratului Carol al VI-lea. Ritul are 7 grade împărțite în 3 secțiuni:

  1. Francmasoneria Albastră
  2. Francmasoneria Roșie
  3. Francmasonerie a Capitlului (adunare canonică sau cavalerească)

Ritul Misraim

Ritul Misraim a fost fondat în Milano, în 1805, și avea 90 de grade, împărțite în 4 secțiuni:

  1. Simbolică
  2. Filosofică
  3. Mistică
  4. Cabalistică

Ritul Memfis

Are 91 de grade împărțite în 3 secțiuni și 7 categorii. A fost fondat la Paris în 1839.

Ritul B’nai Brith

A fost fondat în 1843 în SUA, fiind rezervat exclusiv evreilor.

Ritul Perfecțiunii

Consiliul Suprem din Charleston a adus importante modificări la cele 25 de grade inițiale, după cum urmează:

  1. Gradele simbolice 1, 2 și 3
    1. Istoria sintetică a omului
  2. Gradele istorice de la 4 la 22
    1. Construirea Templului din Ierusalim
    2. Captivitate
    3. Eliberare
    4. Căderea Ierusalimului și distrugerea Templului
    5. Creștinismul
    6. Noul Ierusalim
  3. Grade Templiere (21, 13, 14 și 30)
    1. Tribunal Secret
    2. Cavaleri și Templieri
  4. Grade Hermetice (de la 22 la 33)
    1. Primele încercări ale Adeptului
    2. Adeptul ia contact cu Șarpele Astral
    3. Adeptul triumfă asupra Șarpelui Astral și se înalță la Planul Divin
    4. Triumful Hermetic
    5. Reintegrare și reintoarcere conștientă pe planul fizic

S-au mai adaugat și o serie de noi grade, cum ar fi:

  1. Căpetenie a Tabernacolului (23)
  2. Prinț al Îndurării (24)
  3. Cavaler al Șarpelui de Aramă (25)
  4. Comandor al Templului (26)
  5. Cavaler al Soarelui (27)
  6. Cavaler Kadosh (28)
  7. Principele Secretului Regal (ocupă gradele 29, 39, 31 și 32)
  8. Mare Suveran Inspector General (33)

Alte rituri

Alte rituri francmasonice includ Ritul Scoțian Filosofic, Ritul Vechi Reformat, Ritul Marii Loji a celor Trei Globuri din Berlin, Ritul Ordinului Templului, Ritul Suedez, Ritul Reformat, Ritul lui Schroeder, Ritul Scoțian Revizuit și Ritul Emulație.

Inițierea masonică

Inițierea masonică

Există multe aspecte ale ritualurilor masonice rămase necunoscute celor din afară.

Informațiile sunt fragmentare și nu pot fi aproape niciodată crezute pe de-a-ntregul. Știm, de exemplu, că aceia care vor fi inițiați în gradul Arcului Regal sunt legați la ochi (ascunși sub un văl, în jargonul ordinului) și dezbrăcați complet sau aproape complet.

Neofitul (inițiatul) este ghidat de un membru al gradului, care este numit însoțitorul sau ghidul său. La începutul ritualului, ghidul bate de trei ori la ușa încăperii în care urmează sa aibă loc inițierea.

Citește și: Societăți secrete – Ce este și cum a luat naștere francmasoneria?

Cei dinăuntru, la auzul bătăilor în ușă, răspund:

Ce persoană sau persoane profane sau nedemne sunt acestea care vin aici să deranjeze pacea și armonia, la întâlnirea noastră de la Capitulul Arcului Regal Violet, ținută de noi întru Dumnezeu și fratele Iosua?

Ușa este păzită de un bărbat numit „Paznicul”, care este adesea înarmat cu o sabie și are rolul de păzitor al lojii, pentru a nu pătrunde nici un intrus. Tradiția paznicului se găsește în originile francmasoneriei, când initierile se făceau în peșteri.

Paznicul răspunde celor din încăpere:

Ei nu sunt deloc nici profani, nici nedemni, ci prieteni cu un frate și un frate cu prieteni, căutând să fie admiși aici, la întâlnirea de la Capitulul Arcului Regal Violet, ținută de voi întru Dumnezeu și fratele Iosua.

Ușa se deschide, iar conducătorul grupului îi pune neofitului o serie de întrebări, la care acesta trebuie să răspundă astfel:

[Maestrul]: De unde ești?

[Inițiatul]: Din Tabăra din afară a lui Israel.

[Maestrul]: Unde mergi?

[Inițiatul]: În liniile dinăuntru.

[Maestrul]: Cum intenționezi să ajungi acolo?

[Inițiatul]: Cu ajutorul unei parole.

[Maestrul]: Ai acea parolă?

[Inițiatul]: O am.

[Maestrul]: Vrei să mi-o dai?

[Inițiatul]: Da, dacă începi: Shib-Bo-Leth.

Initiatul este înțepat apoi în pieptul gol cu o sabie sau un alt obiect ascuțit, uneori cu un compas. 

Seria de întrebări și răspunsuri continuă:

[Maestrul]: Pe ce ai mărturisit?

[Inițiatul]: Pe vârful unei săbii îndreptate spre pieptul gol, în partea stângă.

[Maestrul]: De ce spre pieptul gol în partea stângă?

[Inițiatul]: Pentru că era cel mai aproape de inimă.

[Maestrul]: Ai simțit ceva?

[Inițiatul]: Trei înțepături puternice în pieptul meu gol, în stânga.

[Maestrul]: Ce semnifică aceste trei înțepături ascuțite în pieptul tău gol, în stânga?

[Inițiatul]: Așa cum au fost o înțepătură în carne, vor fi un ac în conștiința mea de acum încolo, dacă vreodată voi divulga ceva ce am primit sau urmează să primesc.

Apoi, neofitul legat la ochi aude brusc un zgomot puternic și neașteptat. Acesta este creat de obiecte cu valoare de simbol, de o armă neagră sau prin alte mijloace. 

Conducătorul îl întreabă apoi pe cel ce va fi inițiat:

[Maestrul]: Ce auzi?

[Inițiatul]: Un tunet.

[Maestrul]: Ce semnifică acest tunet?

[Inițiatul]: Pe Dumnezeu, care tună mânios pe fiii lui Israel care nu l-au ascultat.

Apoi inițiatul îngenunchează și se roagă pentru mântuirea sa.

Incidentul Patchogue

Incidentul Patchogue

Francmasonii au ajuns, din nou, în paginile ziarelor din New York, în urma unui accident tragic petrecut într-o lojă masonică – un incident care a oferit din greșeală publicului anumite detalii legate de ritualurile de inițiere masonice.

Pe 8 martie 2004, William James, în vârstă de 47 de ani, a fost împușcat în cap și ucis cu o armă care ar fi trebuit să fie încărcată cu gloanțe oarbe. 

James era supus ritualului de intrare în Clubul Fraților Meșteșugului, o divizie a Lojii Masonice din Southside, numărul 493, din Patchogue, Long Island, New York, când accidentul a avut loc în Loja din Oak Street, o clădire cu un singur etaj, ale cărei ferestre fuseseră zidite cu cărămidă.

James a fost primul dintre cei doi bărbați care urmau să fie inițiați în acea seară.

După ce a mers pe o scândură îngustă, legat la ochi, James a rămas în mijlocul camerei cu fața către conducătorul ritualului. Pentru a-l amenința pe candidat, liderul grupului urma să îndrepte spre James o armă încărcată cu gloanțe oarbe și să tragă de la 6 m.

Împușcătura trebuia să semnifice, așa cum am menționat și mai sus, „pe Dumnezeu, care tună mânios pe fiii lui Israel care nu l-au ascultat”.

Dar cel care a tras, Albert Eid, un mecanic pensionar, în vârstă de 76 de ani, a luat arma greșită, o armă încărcată, de calibrul 32 – și l-a ucis pe James.

Citește și: Cine este Jahbulon, Marele Arhitect al Universului în care cred masonii? Dumnezeu sau zeitate păgână?

Poliția a spus că, în momentul accidentului, luminile erau aprinse și James nu era legat la ochi. Glonțul a intrat în corpul lui James prin nas. Când poliția a pătruns în lojă, a mai găsit și o ghilotină înaltă de 3 m și numeroase curse de soareci.

Cursele de soareci erau folosite, de asemenea, pentru a-i speria pe inițiați. Nu se știe prea bine la ce servea ghilotina.

După incident, masonii care au fost prezenți au încercat să-l resusciteze. Unul dintre ei a alergat la etaj să sune poliția, dar a descoperit că telefonul nu funcționa. Alt mason a fugit afară și a chemat o mașină de poliție.

Poliția l-a arestat pe Eid, care a fost învinuit de omor involuntar. Eid purta o haină albastră de mason în timpul arestării. A fost eliberat pe o cauțiune de 2.500 de dolari.

Richard Fletcher, de la Centrul Masonic de Informații, le-a spus reporterilor că nu există nici o practică masonică oficială în care să fie folosite arme sau ghilotine.

Fletcher a declarat:

Uneori, lojile creează propriile ritualuri și nimeni nu le cunoaște. Noi ne-am înființat în Evul Mediu, înainte de inventarea armelor de foc.

Un membru al Lojii Patchogue, Michael Paquette, le-a spus reporterilor că atunci când a fost inițiat în grup, în 1999, în fața sa au fost puse două curse de soareci și i s-a spus că una funcționa, iar cealaltă era defectă.

Un alt membru a testat cursa defectă, apoi – ca un exercițiu de încredere – i-a spus lui Paquette să o atingă pe cea bună. Acesta a făcut după cum i s-a spus, însă și a două era defectă.

„Chiar au fost lucruri inofensive”, a explicat Paquette. „Era important doar să fii acolo și să-ți dai seama că ești pe mâini bune și că nu ai de ce sa te temi”.

James a fost îngropat pe 12 martie 2004. La ceremonie au participat două sute de oameni, însă nici un mason. Văduva lui James, Susan James, le-a interzis masonilor să participe.

Despre cel care a tras, doamna James declara:

Detectivii au zis că este distrus și dorește să discute cu mine, dar eu nu pot face asta încă. Ce l-a determinat oare să aducă o armă adevărată? Asta e marea mea întrebare și nu găsesc nici un răspuns.

Un prieten al familiei a comparat ritualurile masonice cu frățiile din facultate, spunând:

Ce au făcut ei a fost complet inutil. A fost ceva ce ar fi trebuit să fi rămas în urmă, la facultate. Nu există nici o scuză pentru asta.

Pe 14 martie, Carl Fitje, mare maestru al Masonilor Liberi și Acceptați din stat, i-a suspendat pe toți cei 170 de membri din Loja 493. Fitje a desemnat un grup de șase masoni, toți avocați, pentru a investiga incidentul.

Carl Fitje declara la acea dată:

Suntem adânc îndurerați și revoltați pentru că un frate mason a murit într-un accident care nu ar fi trebuit să aibă loc niciodată. Nici un mason nu se poate angaja sau participa la un ritual care diferă de ritualul aprobat de Legea Marii Loji. Armele de foc nu joacă niciun rol și nu au jucat niciodată un rol în ritualul masonic din statul New York.

Incidentul Patchogue a fost cel mai neplăcut act care a avut loc într-un Templu Masonic, în martie 2004.

Pe 10 martie, la două zile după accidentul din Long Island, două bombe au explodat în clădirea cu trei etaje unde se afla Templul Masonic din cartierul Kartal, din Istanbul, Turcia. Cele două explozii au avut loc imediat una după alta, pe la ora 22:30.

Se pare că bombele, care au ucis două persoane și au rănit alte șase, au fost puse de teroriști sinucigași. 

Guvernatorul Istanbulului, Muammer Guler, a anunțat că doi oameni au intrat în Lojă și l-au împușcat în picior pe paznic. Ulterior, teroriștii au deschis focul asupra imobilului, de la fereastră, și au intrat în restaurantul din clădire.

Un terorist a murit detonând bomba la intrare, iar un chelner, care se afla lângă acesta, a murit, de asemenea, în explozie.

Celălalt terorist a fost rănit grav când dispozitivul a fost activat. Teroristul care a supraviețuit le-a spus autorităților că se numește Abdullah Islam. Exploziile au avut loc lângă intrare și toți cei răniți se aflau în apropiere.

În afară de ferestrele sparte, clădirea nu a fost aproape deloc deteriorată. Nimeni nu și-a asumat responsabilitatea pentru atacul asupra Lojii.

La Misterio folosim doar surse de încredere în documentarea articolelor noastre. Astfel de surse relevante includ documente autentice, articole din ziare și reviste, autori consacrați, sau site-uri web reputabile.

  • Brian Handwerk - The Lost Symbol and the Freemasons: 8 Myths Decoded. Articol publicat la data de 15 septembrie 2009. [Sursă]
  • Arthur Goldwag - Cults, Conspiracies, and Secret Societies. Editura Vintage, 2009.
  • Paul Stefanescu - Istoria mondială a societăților secrete. Editura Miracol, București, 1997.
  • Freemasonry. britannica.com. [Sursă]
  • Michael Streeter - Istoria societăților secrete. Editura Litera Internațional, București, 2009.
  • Jessica Pearce Rotondi - 7 Things You May Not Know About Freemasons. Articol publicat la data de 9 decembrie 2020. [Sursă]
  • Tom Garlinghouse și Callum McKelvie - Freemasons: History, facts and myths. Articol publicat la data de 21 ianuarie 2022. [Sursă]
  • Michael Benson - Dicționarul societăților secrete. Editura Litera, București, 2010.
  • Freemasonry: The first Masonic Grand Lodge. The History Press. [Sursă]
  • Brad Steiger și Sherry Hansen Steiger - Enciclopedia Gale a fenomenelor neobișnuite și inexplicabile. Editura All, București, 2011.